30.03.2008 11:21

De første flybilder
Allers Familie Journal

Løsrevne historiske hendelser
finner du i menyen under.

Vi presenterer teksten slik den stod i ukebladet. Vi er usikker på årstallet for denne artikkelen så dersom noen vet årstallet så send oss gjerne en mail på det.

Lofotens fjelltinder har mange forunderlige formasjoner og danner en verdenskjent vidunderverden som i utsyn fra en flyvemaskin gjør et imponerende inntrykk av den mest uforglemmelige art.

I forrige nummer fikk våre lesere bl. a. et glimt av den majestetiske Vågøykallen med nærmeste omgivelser. På billedet til venstre her ser man den bekjente Svolværgeita som sammen med Blåtind, Kongstindene og Kjeldbergtind omkranser ladestedet Svolvær og beskytter det mot vær og vind fra nord og vest.

På billedet til høire ligger Svolvær selv dypt under oss -på en langstrakt, forholdsvis flat halvø og med en rekke lave småøer og skjær som danner en glimrende beskyttelse for havnen. På en av øene sees det gamle firma Bergs store bygninger som visstnok danner Svolværs oprinnelse.

Her stryker vi med N. 39 lavt nede over den centrale del av Svolvær som siden 1ste jan. 1918 har ladesteds rang og er "Lofotens hovedstad" og viktigste trafikkcentrum.

Det er tollsted for hele det store distrikt Lofoten og Vesterålen, sete for opsynschef, dommer og formann i Lofotfisket, har betydelig fiskeomsetning og flere industrielle bedrifter, deriblandt Norges første fiskeguanofabrikk.

Svolvær er moderne regulert og har flere større murbygninger. På billedet til høyre sees således blandt annet et stort,
hvitt 3-4 etasjers murhus.

Det er den nye post og telegrafbygningen
like ved dampskipskaien.

Bilde til høyre er det samme bilde som over til høyre men det er gitt ut av Fly Foto som postkort.
Se også bilde nr. 41 under GAMLE POSTKORT der finner du postkort av bildet under.

På billedene under ser man Svolværs havn med N. 39 liggende i vannet omkretset av skuelystne.

Flyvemaskinen vakte her som annensteds på sin lange ferd stor og smigrende opmerksomhet og bidrog ved sitt besøk til å sette ytterligere farve på havnelivet som forøvrig i fisketiden arter sig på en helt annen måte enn i den forholdsvis rolige tid da dette billede blev tatt.

At Svolvær er et trafikkcentrum og anløpssted for alle større kystgående ruteskip og lokaldampere viser billede til høyre, hvor man også ser etpar unge Svolvær-konkurrenter til N. 39.

Du er her - Nyere tid > De først flybilder

Steinar Botten har sendt oss dennne opplysningen vedrørende årstall for artikkelen.

Jeg har ikke akkurat dette nummeret, men i følge en oversikt i nr. 6-1931 startet denne serien sommeren 1929, og i nummer 12-1930 (utgitt 22. mars) passerer "N.39" polarsirkelen på vei sørover.

Så da har artikkelen etter alt å dømme stått på trykk våren 1930.

Steinar Botten